5 tips voor personal branding - #1

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week!



Tip 1: kies een specialisatie

De eerste en allerbelangrijkste stap van personal branding is een specialisatie kiezen. Kies een onderwerp uit waar je goed in bent, dat jou eindeloos interesseert en waar je uren over wil praten. Een thema waarover je dagelijks wil bijleren. Verdiep je hierin en laat weten aan je doelgroep dat jij daar expert in bent. Zo zorg je ervoor dat ze jou op termijn automatisch met dat onderwerp associëren en dat je ervoor gekend staat. Betekent dat dat je niets anders mag aanbieden of nergens anders over mag spreken? Uiteraard niet, maar creëer een duidelijke focus, zowel voor jezelf als voor je doelgroep. Tip 2: heb geduld en hou vol De meest succesvolle personal brands zijn mensen die veel kennis delen en dat doen op een inspirerende manier. De insteek moet altijd 'helpen' zijn. Het vraagt veel geduld en doorzettingsvermogen om dag na dag je personal brand verder te ontwikkelen, maar hou vol. Na één of slechts enkele posts op sociale media word je nog lang niet als expert gezien. Weet dat er soms weken of maanden over gaan tot mensen jou zien zoals jij dat wil. Want vergeet niet: je bent pas een personal brand als anderen dat vinden, en ja, dat vraagt tijd. Tip 3: begin met één kanaal Net zoals één specialisatie erg belangrijk is, kies je ook best slechts één kanaal om op in te zetten. Zoek dus uit waar jouw ideale doelgroep zich het meeste bevindt en begin daarmee. Zodra je op dat kanaal een routine hebt gecreëerd en goed vertrokken bent, kan je er eventueel nog een ander kanaal bijnemen. Zelf zette ik in eerste instantie vooral in op LinkedIn, en nu ook op Instagram. Op Facebook zit mijn doelgroep niet, en persoonlijk vind ik dat ook het minst leuke kanaal, dus zet ik er ook niet op in voor mijn personal brand. Tip 4: benoem je persoonlijke meerwaarde Personal branding is persoonlijk. Het is dus heel belangrijk om jezelf te zijn en je persoonlijke meerwaarde of troef in de verf te zetten. Soms is het erg moeilijk om dat voor jezelf te benoemen. Vraag aan mensen in je omgeving, zowel vrienden en familieleden als collega's, zakelijke partners of werknemers, wat volgens hen jouw grootste troef is. Hou over wat voor jou goed voelt en welke sterkte je zal gebruiken om je personal brand vorm te geven. Durf die specifieke kwaliteit ook concreet te benoemen en uit te spelen. Tip 5: maak je merk tastbaar met een statement Een merk, ook een persoonlijk merk, is niet tastbaar. Het is een kader van percepties, emoties, waarden, specialisaties, expertise, ambities … De enige manier om een merk tastbaar te maken, is door een statement voor te schrijven. Vertel in een drietal alinea's wie je bent, wat je doet voor wie, wat je persoonlijke why is, wat je ambities zijn, je missie, je visie. Dit is nu jouw persoonlijke gids waaraan je elke beslissing die je neemt, kunt aftoetsen.

42 keer bekeken