5 tips voor personal branding - #2

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week.




Tip 1: hou je kennis up-to-date

Wil je dat mensen bij een bepaalde expertise eerst aan jou denken en niet aan iemand anders? Dan is het belangrijk om duidelijk te communiceren wat jouw expertise is, zowel online als offline. Maar dat alleen is niet voldoende. Je moet ook actief je kennis up-to-date houden. Volg een aantal interessante blogs, online fora, sluit je aan bij een vakgroep, lees vakmagazines, zoek relevante YouTubekanalen … Bundel je bronnen en plan dagelijks, wekelijks of maandelijks een leermoment in, zodat je bewust tijd maakt om bij te leren.

Tip 2: gebruik Google Alert

Google Alert is een tool van Google waarmee je automatisch mailtjes kunt krijgen wanneer er online iets is verschenen waarin jouw ingestelde zoekwoord in voorkomt. Zelf heb ik Google Alert zo ingesteld dat ik wekelijks een overzicht krijg van alle artikels die over 'personal branding' worden geschreven. Tijdens mijn ingeplande leermomenten lees ik dan de voor mij relevante content. Je kan ook dagelijks een mailtje krijgen, maar dat was voor mij wat te veel. Als het werkt voor jou, doen! Word je naam steeds bekender? Stel dan een Google Alert in met jouw eigen naam als zoekterm. Zo weet je steeds wanneer er iets over jou verschijnt.

Tip 3: contentideeën

Veel mensen vragen me 'wat kan ik dan publiceren om mijn personal brand te versterken?'. Weet dat je persoonlijk merk een combinatie is van je persoonlijkheid, je waarden en je zakelijke meerwaarde. Je mag dus gerust ook iets persoonlijks delen en niet alles hoeft over je niche te gaan. Vertel gerust wat je persoonlijk uit een samenwerking of misschien zelfs uit een tegenslag hebt geleerd. Zo stel je je kwetsbaar op, maar toon je toch dat je wéét dat ondernemen blijven leren is. Andere zaken die je kunt delen zijn tips, inzichten, anekdotes of vragen aan je doelgroep.

Tip 4: zorg altijd voor een meerwaarde

Zorg dat alles wat je online deelt een meerwaarde heeft. Je mag zeker persoonlijke dingen vertellen, maar zorg ook wel dat je doelgroep zich erin kan herkennen of er een tip of een inzicht uit kan halen waarmee hij zelf aan de slag kan. Een GDPR-expert kan bijvoorbeeld vertellen met welke vraag een klant tot bij hem kwam en hoe hij dat heeft opgelost. Die informatie is voor jouw doelgroep nuttig, want ze kennen nu in grote lijnen de oplossing voor misschien ook wel hun vraag of probleem, maar wellicht weten ze ook dat ze dit niet zelf zullen kunnen en dat ze hiervoor bij jou terechtkunnen. Twee vliegen in een klap!

Tip 5: gebruik de 5 B's voor je pitch

Een pitch opstellen kan soms moeilijk zijn, want het is belangrijk dat je to the point blijft. Als je zorgt dat de 5 B's in je pitch zijn verwerkt, kom je al een heel eind: bereik, bijzonder, beleving, betekenis en belofte. Ik licht het even toe:

  • Bereik = wie is je doelgroep, wie zijn je ideale klanten?

  • Bijzonder = waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor iemand anders?

  • Beleving = welk gevoel wil je klanten geven als ze met jou samenwerken?

  • Betekenis = welk probleem los je op voor de klant?

  • Belofte= waar sta je voor, wat zijn je waarden?

Succes!

12 keer bekeken