5 tips voor personal branding - #3

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week!





Tip 1: blijf altijd eerlijk en menselijk

Personal branding werkt pas als je oprecht en authentiek bent. Wees dus eerlijk en vertel het zoals het is. Blijf met je twee voeten op de grond, want zo appreciëren mensen je het meest. Hoe meer je overdrijft, hoe groter de afstand wordt tussen jou en je doelgroep. Dat zal ertoe leiden dat ze geen contact meer durven of zelfs willen opnemen, omdat je onbereikbaar, te succesvol of misschien zelfs een tikkeltje arrogant overkomt.

Tip 2: jij bent jouw onderscheidende factor

Waarom zou je als ondernemer aan personal branding doen? Omdat iedereen wel een concurrent of een collega-ondernemer heeft die iets gelijkaardigs aanbiedt. De grootste onderscheidende factor tussen jij en die andere persoon, ben JIJ! Door dat in de verf te zetten, weet je zeker dat jouw klanten voor jou en je persoonlijkheid kiezen. Kortom, je persoonlijkheid inzetten als marketingtool zal je geen windeieren leggen.

Tip 3: klanten komen dankzij personal branding vanzelf naar jou

Klinkt als een utopie? Toch is het zo! Dat jouw ideale klanten vanzelf naar je toekomen, is het ultieme doel van personal branding. Ja, dat vraagt wat tijd, maar wie doorzet en interessante en persoonlijke content blijft delen, slaagt daar sneller in dan je zou denken.

Tip 4: creëer zeker 6 tot 7 contactmomenten

Mensen moeten 6 tot 7 keer met je in contact komen, op welke manier dan ook, voordat ze zich jou herinneren. Het is dus echt wel nodig om zowel online als offline op regelmatige tijdstippen van je te laten horen. Gebruik een content calendar om een routine te creëren en op voorhand je content te schrijven en in te plannen, anders is dit bijna onhoudbaar. Tenzij je hier dagelijks voldoende tijd voor hebt én supergraag met sociale media bezig bent!

Tip 5: profileer jezelf als een expert

Personal branding werkt het beste als je echt een specialisatie of niche in de kijker zet en je als expert in dat domein profileert. Zoek manieren om je als expert kenbaar te maken bij de media, vakbladen, online fora, vakorganisaties … Zoek een manier om daar jezelf te laten zien aan hun publiek, door bijvoorbeeld een interview te laten afnemen, een gastblog te schrijven … Grijp die opportuniteiten met beide handen! En zo heb je meteen ook weer wat content voor je eigen kanalen.

15 keer bekeken