5 tips voor personal branding - #4

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week.




Tip 1: passie is even belangrijk als authenticiteit

Ik zeg heel vaak dat authenticiteit het allerbelangrijkste is bij personal branding, maar eigenlijk is passie dat even zeer, misschien zelfs nog wat meer. Het is immers de passie voor jouw vak en jouw niche die ervoor zorgt dat je ervoor kunt blijven spreken, dat je erover wil blijven bijleren en dat gewoonweg blijft gaan. Passie straal je overigens ook uit en dat voelt jouw doelgroep. Het versterkt je geloofwaardigheid en het vertrouwen dat anderen in jou zullen krijgen.

Tip 2: creëer een persoonlijke website

Heeft iedereen die bewust bezig is met personal branding een eigen website nodig? Je moet eerst en vooral doen waar je je goed bij voelt, maar ik zou het wel aanraden. Het is jouw persoonlijk visitekaartje, jouw cv, een centrale plek waar je jouw kennis kunt bundelen en delen. Stel dat je verandert van job of een nieuw bedrijf opstart, kan dit allemaal samen aan bod komen op je eigen website. Zie het als een persoonlijk portfolio.

Tip 3: zie je personal brand als je reputatie

Personal branding is een merk, maar het is vooral ook een gevoel. Het is een beleving die jij creëert rond je eigen naam. Daarom is het heel moeilijk uit te leggen wat het precies is, maar je kan het eigenlijk vergelijken met een reputatie. Iedereen heeft een reputatie, dus ook een personal brand. Je hebt het zelf in de hand hoe anderen je zien. Door er bewust mee bezig te zijn, geef je richting aan het beeld dat mensen van jou krijgen. Pak je het slim aan en blijf je volhouden, dan zorg je ervoor dat mensen jou met bepaalde onderwerpen of met een bepaalde expertise gaan associëren. Kortom, jij kunt ervoor zorgen dat je de eerste bent aan wie ze denken als ze een specifieke vraag of een probleem hebben dat binnen jou vakgebied thuishoort.

Tip 4: je bedrijfsnaam is minder belangrijk

Het grootste voordeel van personal branding is dat mensen zich eerder jouw persoonlijke naam zullen herinneren en dan pas je bedrijfsnaam. Wat goed is, want dat toont aan dat jij méér bent dan dat ene bedrijf. Je persoonlijk merk is niet alleen wat je doet onder een commerciële naam, maar ook wie jij bent als persoon: je sterke eigenschappen, je waarden, je ambities, je passie… En misschien heb je ook meerdere activiteiten of bedrijven. Ook dan heb je gewoon één personal brand waar alles in kan samenkomen.

Tip 5: mensen kopen van mensen

Mensen kopen van mensen. Het maakt dus niet uit welk bedrijf je hebt of wat je aanbiedt. Mensen willen liever samenwerken met jou, met een gezicht en een stem, dan met je bedrijf. Daarom is personal branding zo belangrijk! Zorg ervoor dat mensen JOU kennen; ze leren jouw bedrijf daarna dan vanzelf ook kennen.

26 keer bekeken