5 tips voor personal branding - #5

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week.




Tip 1: jouw bedrijf hoeft niet jouw naam te dragen

Soms krijg ik de vraag: draagt mijn bedrijf dan niet beter ook mijn eigen naam, als ik aan personal branding wil doen? Dat mag zeker, maar stel jezelf dan de volgende strategische vragen: wil je op termijn werken of werk je al met werknemers? Dan is het misschien wat vreemd om je bedrijf naar jezelf te noemen, want dan lijkt het er wel op dat je een eenmanszaak hebt. En de tweede vraag: wil je ooit je bedrijf kunnen verkopen? Zo ja, dan kies je beter voor een commerciële, onafhankelijke naam. Maar dat betekent niet dat je daarom niet aan personal branding kunt doen. Je personal brand is veel meer dan je bedrijf.

Tip 2: ontwikkel een persoonlijke huisstijl

Ook voor je persoonlijk merk kan je een huisstijl ontwikkelen. Ik heb zelf ook een eigen logo gemaakt van mijn naam, met een huiskleur en lettertype. Dat trek ik door in alle visuals die ik maak. Canva.com is daar een uitstekende gratis tool voor als je dit graag zelf wil doen. Je kan uiteraard ook altijd een grafische vormgever inschakelen.

Tip 3: geef aandacht aan persoonlijke communicatie

Personal branding is, zoals de naam het zegt, persoonlijk. Zorg dus voor persoonlijke communicatie. Reageert iemand op een post online? Reageer dan zo snel mogelijk terug met je persoonlijke profiel. Ga het gesprek aan. Dat is niet alleen goed volgens het algoritme van het online platform, maar ook voor je geloofwaardigheid en hoe toegankelijk je overkomt.

Tip 4: meten is weten

Meten is weten. Zelf doe ik aan personal branding omdat ik het heel leuk vind. Cijfers zijn voor mij wat minder van belang, maar toch stel ik voor mezelf een paar meetbare doelen op. Bepaal voor jezelf hoe je het succes van je personal brand wil meten:

  • Hoeveel nieuwe volgers wil je er per maand bij?

  • Hoeveel opdrachten wil je na een jaar actief in te zetten op personal branding binnenhalen?

Volg op wat voor online content of offline netwerkmomenten voor jou goed werken en stuur bij, net zoals je dat doet in je bedrijf!

Tip 5: offline netwerken is even belangrijk als je online aanwezigheid

Een heel groot deel van je personal brand kan je online opbouwen, maar vergeet niet dat offline aanwezigheid bijna even belangrijk is. Zoek actief naar netwerkevenementen die je leuk vindt, binnen jouw vakgebied of waar jouw doelgroep zich bevindt. Leg jezelf het doel op om minstens één netwerkevenement per maand bij te wonen en probeer daar telkens een drietal nieuwe, interessante contacten te leggen. Connecteer daarna met deze mensen online, zodat je in contact kunt blijven. Na één event weten ze misschien nog niet precies wat jij doet, maar dat vertel je hen dan wel online in de weken en maanden die volgen na jullie offline ontmoeting!


30 keer bekeken