5 tips voor personal branding - #6

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week.



Tip 1: laat je inspireren door een ander personal brand

Op zoek naar inspiratie om je personal brand online op te bouwen? Volg een aantal mensen met een sterke personal brand naar wie jij op kijkt. Dat kan iemand zijn uit dezelfde sector, maar even goed iemand uit een totaal andere business. Personal branding is immers ruimer dan een specifieke business. Bestudeer hoe die persoon zich gedraagt, hoe vaak en wanneer hij post, wat hij online deelt … Laat je inspireren, maar blijf wel jezelf en kopieer niet zomaar alles wat je ziet. Geef er je eigen touch aan.

Tip 2: je personal brand draait niet om jou alleen

Het is geen must om voortdurend zelf dingen te posten online. Reageer ook eens op berichten van anderen online en ga het gesprek aan. Doe dat niet alleen om je eigen online zichtbaarheid te vergroten, maar zeker ook omdat je de ander oprecht wil steunen in wat hij doet. Nog beter is als je daar opnieuw een stukje van je kennis of je persoonlijkheid in kwijt kunt. Iemand die een vraag stelt die ergens te maken heeft met jouw persoonlijke niche, reageer daar dan ook op en deel een stukje van je expertise. Je helpt de ander, en iedereen die de conversatie leest, weet nu ook dat jij die kennis in huis hebt.

Tip 3: zie personal branding als een kompas

Personal branding geeft je leven richting. Inderdaad, je leven, en niet alleen je carrière. Het geeft mij persoonlijk een heel duidelijk beeld van waar ik naartoe wil op verschillende vlakken, maar ook wat ik absoluut niet leuk vind en welke klanten of opdrachten ik zeker niet wil aantrekken. Of je nu actief aan personal branding wil doen of niet, ik raad iedereen aan om de strategische denkoefening die personal branding is wel voor zichzelf te maken.

Tip 4: wacht niet tot je er klaar voor bent

Wees niet bang om te beginnen met personal branding. Ja, je moet er wel heel even goed over nadenken en dat neemt wat tijd in beslag. Maar wacht niet tot je denkt dat je er helemaal bent, want eerlijk, dat ben je nooit. Er zijn altijd externe factoren die je niet in de hand hebt en die de context rondom jou wijzigen, waardoor je je merk of strategie misschien moet bijsturen. Een merk leeft, en daar moet jij mee leren leven en je flexibel voor opstellen.

Tip 5: Mmaak tijd om content te creëren

Hoe consequent je bent, zal bepalen hoe succesvol je persoonlijk merk is. Want ja, naast kinderen, werk voor klanten en werken aan je bedrijf, blijft er weinig tijd over om te werken aan je personal brand. Dat is voor mij ook een uitdaging. Ik probeer maandelijks een halve tot hele dag hiervoor vrij te maken, of werk aan content wanneer ik me geïnspireerd voel. Hoe minder dat gepland is, hoe liever ik het heb en hoe productiever ik ben. Zoek uit wat voor jou het beste werkt.

14 keer bekeken