5 tips voor personal branding - #7

Elke werkdag deel ik een personal branding tip op mijn Instagram Stories. Volg me op Instagram om elke dag een tip te krijgen. Dit zijn mijn tips van deze week.


Tip 1: blijf top of mind zonder je hele leven te delen

Er zijn best veel mensen die het niet hebben voor sociale media, die daar liever geen al te persoonlijke zaken op plaatsen. En dat begrijp ik. Maar we kunnen niet ontkennen dat de meest succesvolle personal brands en ondernemers ook inzetten op sociale media. Online kan je het bereik krijgen of creëren dat jou zal helpen om de opdrachten en klanten bij jou te krijgen die jij het leukste vindt. Wil je het tot een minimum beperken? Probeer dan wekelijks zelf iets te posten en dagelijks 5 minuutjes de tijd te nemen om je sociale media te openen en wat relevante berichten leuk te vinden of ergens op te reageren. Zo blijf je top of mind.

Tip 2: don't be all things to all people

"Don't be all things to all people." Hoe meer je wil zijn voor hoe meer mensen, hoe minder je eigenlijk betekent. Het is beter om je te specialiseren en een specifieke doelgroep te kiezen, zodat je conversie- en succesgraad groter wordt.

Tip 3: bepaal je eigen tone of voice

Sta stil bij je persoonlijke tone of voice. Hoe wil je 'klinken' op sociale media. Kies je bewust voor de je-vorm als je mensen aanspreekt? Neem je bewust politieke standpunten in, of blijf je daarvan weg? Mag er af en toe ook wat humor zijn? Denk daar goed over na, stel een paar richtlijnen op voor jezelf en hou je eraan.

Tip 4: word onthouden door herkenbaarheid te creëren

De beste manier om onthouden te worden, is content te delen of verhalen te vertellen waar mensen zich in kunnen herkennen. Zo toon je dat je 'een van hen bent'. Dat maakt de drempel om contact op te nemen om samen te werken meteen heel wat lager en het toont ook dat jij ook maar een mens bent en niet alle waarheid in pacht hebt.

Tip 5: bepaal voor jezelf wat je deelt en vooral wat je niet deelt

Voor je begint met personal branding online, denk dan goed na over welke delen van jouw leven je online wilt delen. Heel wat ondernemers houden het zo zakelijk mogelijk, maar soms is het ook fijn om te laten zien wat je hobby's zijn, want dat zegt veel over je persoonlijkheid. Moet je daarom ook foto's van je kinderen online plaatsen? Nee, tenzij je er een relevante boodschap aan wilt koppelen of als je voelt dat jouw doelgroep dit erg zal waarderen.

6 keer bekeken