Authentiek netwerken met je personal brand

Een tijdje geleden woonde ik een vergadering bij en het ging over netwerken. Eén van de aanwezigen was zelfstandig brouwer en blijkbaar hield hij niet van netwerken. “Ik netwerk nooit, want dat is puur tijdverlies en het heeft me nog nooit iets opgeleverd”, vertelde hij. Eerlijk, ik keek zo verbaasd dat het bijna pijn deed aan mijn wenkbrauwen.



Netwerken is zaadjes planten


Ik heb het persoonlijk niet voor mensen die enkel gaan netwerken om op dat moment een onmiddellijke return te krijgen. Als je kunt kiezen tussen eenmalige klanten die je snel kunt binnenhalen, maar die even snel weer kunnen vertrekken, en klanten waarvoor je moeite hebt moeten doen, maar die wel trouw blijven en grotere bestellingen plaatsen, dan denk ik dat we bijna allemaal voor die laatste groep kiezen. Dát zijn de duurzame vertrouwensrelaties waar je veel meer aan hebt dan die quick wins.


Net daarom is authentiek netwerken zo belangrijk. Met authentiek netwerken bedoel ik dat je met een open vizier en toch doordacht gaat netwerken. De mensen die soms schijnbaar het minst met jouw business te maken hebben, zijn vaak de meest interessante contacten. En ook al kunnen zij niet onmiddellijk iets aanvangen met jouw producten of diensten, als ze een aangename babbel met je hadden en jij niet hebt gepusht, zullen ze zeker hun eigen netwerk voor jou openstellen. Het is dat tweedegraadsnetwerk waarop je je in elk gesprek moet richten tijdens een netwerkevenement.


Hoe netwerken je personal brand kan versterken


Netwerkevenementen zijn de ideale gelegenheid om je personal brand uit te spelen. Daarvoor is het natuurlijk erg belangrijk om te weten hoe jij jezelf als persoonlijk merk zal profileren (en daarbij kan ik jou helpen). Als jij goed weet welke boodschap je te vertellen hebt, dan kan je die tijdens netwerkevenementen bij heel wat mensen verspreiden. Zorg ervoor dat wat je zegt, overeenstemt met wat de mensen die je ontmoet hebt online over jou zullen vinden. Personal branding is een verhaal dat op elk moment en op elk kanaal moet kloppen.


Enkel tips om het beste uit een netwerkevent te halen


Ik haal altijd wel iets uit een netwerkevenement, omdat ik elke keer mijn eigen vijf geboden toepas die ik de voorbije jaren voor mezelf heb ontwikkeld:


  1. Zorg voor een opvallend accent, zodat de mensen je visueel eenvoudiger kunnen onthouden. Zo draag ik altijd ofwel rode lippenstift, rode schoenen of een rood handtasje (of een combinatie daarvan). Voor mannen kan dat bijvoorbeeld een opvallend uurwerk, strikje, jasje of stijlvolle schoenen zijn.

  2. Als ik beloof om bepaalde informatie aan iemand te bezorgen, dan noteer ik dat op het naamkaartje van die persoon, zodat ik het niet vergeet.

  3. Binnen de week zoek ik alle mensen met wie ik gesproken heb op LinkedIn en verstuur ik hen een connectieverzoek. Ik voeg steeds een berichtje toe, zodat ik zelf ook later nog kan zien waar ik wie precies ontmoet heb.

  4. Ik probeer altijd als eerste aan de ander te vragen wat hij of zij doet om zo het ijs te breken en mensen vinden het fijn als je niet meteen over jezelf begint te praten. Op basis van wat zij zeggen, reageer ik dan met het deel van mijn eigen verhaal dat voor hen het meest interessant is.

  5. En last but not least, wees gewoon jezelf, anders val je toch snel door de mand en is er geen vertrouwen meer.

Wil je werken aan je personal branding en leren hoe je je persoonlijk merk ook tijdens netwerkmomenten naar buiten kunt dragen? Bekijk hier wat ik voor jou kan doen.

39 keer bekeken