Hoe definieer je je personal brand?

Je persoonlijk merk, je personal brand, ontwikkel je niet van de ene dag op de andere. Het is een strategische denkoefening, al even belangrijk als die voor je business plan. We doen ook steeds vaker liever zaken met mensen dan met bedrijven, en dus is hoe je je profileert enorm belangrijk. Maar hoe begin je daaraan?





Reflectie en ambitie: wie ben je en waar wil je naartoe?


Om te weten waar je naartoe wilt, is een inventaris van je huidige situatie essentieel. Wie ben je? Wat zijn op dit moment je sterktes en wat doe je het allerliefste? Waarvoor komen klanten op dit moment naar jou? Is dat dan ook wat je het liefste doet? Wéten ze wat je voor hen kan betekenen of moet je daar altijd wat uitleg bij geven?


De antwoorden op dergelijke vragen kunnen je alvast een beeld geven van hoe je op dit moment gepercipieerd wordt en of dat ook is hoe jij jezelf ziet. Is of wat je het allerliefste doet, momenteel ook dat waarmee jij omzet genereert? Zo niet, dan moet je voortaan meer nadruk gaan leggen op die passie van jou en niet langer of alleen maar op de diensten die je nu het meeste verkoopt.


Een voorbeeld: stel dat je als boekhouder op dit moment vooral gevestigde KMO-bedrijven begeleidt, maar eigenlijk heb je een passie voor technologische start-ups, dan kan je er zelf voor zorgen dat die start-ups jou vinden. In eerste plaats door het gewoon al te zéggen dat jij degene bent die start-ups kan helpen. Dat doe je zowel online als offline. Stem je pitch hierop af, deel je expertise in een blog en op LinkedIn, ga naar plaatsen waar je die specifieke start-ups kunt ontmoeten en jezelf kunt voorstellen… Haal de focus weg van die gevestigde KMO-bedrijven, ook al wil je die ook wel blijven helpen.


Daarop aansluitend is het belangrijk om te beseffen dat personal branding ruimer en tegelijk specifieker is dan de branding van je bedrijf. Het is echt wel oké dat je met je boekhoudkantoor vooral publiciteit blijft maken voor die gevestigde KMO-bedrijven en dat je als zaakvoerder zelf vooral je expertise over technologische start-ups verspreidt. Zeker als je een iets groter team hebt waarin iedereen zijn specialiteiten heeft. Zolang het verhaal van je bedrijf en van jou persoonlijk voldoende op elkaar zijn afgestemd en ze dezelfde waarden uitdragen.


Strategie: je pitch en kanalen


Ik zei het al, je moet het zelf zéggen wat voor klanten het beste bij jou passen en wie jij het beste kunt helpen. Maar het gewoon letterlijk zeggen, is uiteraard ook niet voldoende. Je moet onderbouwen waarom ze met jou zouden moeten werken en liefst op een strategische manier.

Ga na op welke online en offline kanalen je jouw ideale klant kunt vinden: sociale media, gespecialiseerde forums, vakmagazines, beurzen, seminaries, netwerkorganisaties of -evenementen… Misschien zelfs in bepaalde sportclubs! Laat jezelf daar zien. En belangrijker nog, laat jezelf zien op een authentieke manier. Vertel wie je bent, wat je passie is, deel je kennis en stimuleer die emotionele klik waardoor mensen zin krijgen om met jóú te werken.


Aan de slag met personal branding


Zelf ben ik begonnen met personal branding toen ik verschillende activiteiten begon uit te voeren en ik begon te merken dat ik geen duidelijk verhaal meer bracht. Mensen wisten niet meer wat ik allemaal deed of ze konden het verband tussen de verschillende zaken niet meer zien. Dat lag volledig aan mij, want het werd ook voor mij onoverzichtelijk en ik deed alles gewoon even graag. Een focus kiezen was moeilijk.


Dus ben ik voor mezelf beginnen nadenken over waar ik naartoe wilde en dat verhaal breng ik nu op een duidelijke manier. Ik wil hier nu ook andere ondernemers mee helpen door met hen te sparren over hun personal brand tijdens een persoonlijk traject van drie sessies. Klik hier om daar meer over te lezen of neem vrijblijvend contact met mij op.

24 keer bekeken