Hoe ik ben begonnen met personal branding

Of je nu bewust bezig bent met je personal brand of niet, je hebt er sowieso één. Want je personal brand is wat andere mensen van je zien, wat ze van je horen en het verhaal dat ze daar zelf rond bouwen.


Een personal brand, wat is dat?


Een personal brand, je persoonlijk merk, is een combinatie van wat je communiceert, je gedrag, wat je doet, waar je naartoe wil en de waarden waarvoor je wil staan. Al die zaken moeten op elkaar afgestemd zijn, en dat is geen eenvoudige oefening.





Hoe ik ben begonnen met personal branding


Ongeveer een half jaar geleden ben ik me beginnen verdiepen in personal branding, omdat het die kennis was die me ontbrak voor mijn ondernemersplatform www.overondernemers.be. Dat zette me aan tot nadenken: wie was ik zelf? Wat zijn mijn ambities? Ik was niet langer 'Phebe, copywriter van Accolade', maar ik wilde ook niet per se 'Phebe van Overondernemers.be' zijn. Ik voelde dat er meer in zat, dat ik grotere ambities had.


Ik ben voor mezelf gaan kijken welke activiteiten ik allemaal deed, zowel professioneel als privé, en wat de gemeenschappelijke factoren daarvan zijn. Op basis daarvan kon ik mijn personal branding statement, een soort van persoonlijke pitch, opstellen. Daarin zit niet alleen wat ik doe en waarom ik dat doe, maar ook wat mijn persoonlijke waarden zijn.


Moet ik mijn personal pitch letterlijk staan verkondigen? Nee. Personal branding is meer dan marketing of communicatie in de pure zin. Het is een kader dat je voor jezelf bepaalt om beslissingen aan af te toetsen. Zou ik dat wel zeggen? Zou ik dit wel lanceren? Zou ik wel met die persoon samenwerken? Als ik mezelf dergelijke vragen stel, grijp ik altijd terug naar mijn personal statement. Klopt mijn verhaal nog als ik beslis om dit te doen? Is het antwoord nee, dan weiger ik het aanbod of beslis ik om iets niet te doen.


Een concreet voorbeeld: één van mijn persoonlijke waarden is toegankelijkheid. Als ik op een netwerkevenement voortdurend of vaak op mijn smartphone zit te kijken, dan kom ik helemaal niet toegankelijk over. Ook al heb ik misschien een goede reden om mijn gsm erbij te nemen. Iemand die me nog niet kent, zal me dan zeker niet als toegankelijk beschouwen en misschien niet met mij komen praten om die reden. En dan heb ik misschien een interessant contact of gesprek gemist. Bij zulke dingen sta je bewust stil als je perfect weet waar je voor wil staan en hoe je wil dat mensen jou zien.


Sta jij hier ook bewust bij stil? Is het antwoord ja, dan juich ik dat enthousiast toe. Is het antwoord eerder nee, dan moeten we misschien eens kennismaken?

85 keer bekeken