Ik heb mijn diepere why gevonden

Weten waarom je doet wat je doet als ondernemer is erg belangrijk. Het helpt je om je communicatie te sturen en gelijkgestemde klanten aan te trekken. Wanneer je je 'why' kunt benoemen en concretiseren, weet je welke projecten je energie geven en op welke momenten jij een grote meerwaarde kunt bieden. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het allesbehalve.



Een jaar geleden ontdekte ik personal branding

Ik ben nu een jaar bezig met personal branding. Ik ontdekte het concept toen ik merkte dat de ondernemersverhalen die ik deelde op Overondernemers.be niet ten volle werden benut door de ondernemer. Er kon naar mijn gevoel zoveel meer mee gedaan worden. Maar het gebeurde niet. Waarom niet? Ik brak er me het hoofd over en plots viel mijn oog op personal branding. Een 'marketingterm' waar ik wel al van had gehoord, maar eigenlijk bitter weinig over wist. Personal branding was echter wel wat ik voor een stukje deed met Overondernemers.be, zonder dat ik me ervan bewust was. Dat er zoveel diepere lagen onder het concept zaten, had ik niet verwacht.

Ik begon te lezen. Ik schreef er zelf pagina's theorie over uit. Over wat personal branding was en welke vragen je jezelf moet stellen om je eigen merk te bepalen. En toen werd ik me er erg van bewust dat mijn eigen verhaal ook niet klopte. Ik was met veel dingen bezig en ik moest te vaak uitleggen wat ik deed onder welk bedrijf of functie. Punt is dat ik zelf ook niet zo goed wist waar ik heen ging. Dus ik paste de theorie en de vragen eerst op mezelf toe. Het resultaat was een denkoefening van zes maanden. Het proces intrigeerde me en hield me zodanig bezig, dat ik dit met andere ondernemers wilde delen.

De juiste klanten en projecten aantrekken was mijn eerste why

Ik werkte verschillende producten uit om ondernemers te helpen met hun personal brand. Waarom? Omdat ik een zeer grote drang voel om ondernemers te doen inzien dat je zélf verantwoordelijk bent voor welk type klanten en projecten je aantrekt. Je kan dit zelf sturen, als je jezelf goed kent en weet waar je warm van wordt. Daar loopt het bij veel ondernemers al fout. Of ze denken dat ze er niet genoeg expertise voor in huis hebben, of dat ze dan te duur worden … Altijd is er wel een reden om te blijven vergelijken met wat andere ondernemers doen. Maar uniek dúrven zijn, maakt je meteen al aantrekkelijker dan een collega.

Ondernemers helpen om klanten en projecten aan te trekken waar ze energie van krijgen door zichzelf te zijn, dat was mijn eerste why. Het is ook deze boodschap die ik met mijn (potentiële) klanten deel en in mijn communicatie verwerk. Toch voelde ik dat er nog steeds iets miste. Een diepere laag die ik nog niet kon benoemen.

Mijn intrinsieke why overviel me

Enkele weken geleden begon ik mijn allereerste samenwerking voor personal branding. Een moment dat ik toch even heb gevierd, want het voorbije jaar investeerde ik heel veel tijd in bijleren, producten ontwikkelen en mezelf ontwikkelen. Deze eerste samenwerking begon met mijn videoreeks en is nu een 1-op-1-traject waarbij ik op elke behoefte en vraag een antwoord bied of zoek. Het zijn boeiende, enthousiasmerende gesprekken en plots overviel het me: mijn why gaat nog veel verder dan ik dacht.

Ondernemers laten zien hoeveel leuker ondernemen nóg kan zijn als je er veel meer van jezelf in durft steken. Dáárom help ik ondernemers met personal branding. Ik ervaar het ook zelf: nu ik weet dat personal branding echt mijn ding is, is het vaak het laatste waar ik aan denk als ik ga slapen en het eerste waar ik aan denk als ik wakker word. Ik ben erdoor gepassioneerd, alle kennis blijft vanzelf hangen zonder dat ik er moeite voor moet doen en ik krijg een kick als ik anderen een 'aha-moment' kan bezorgen wanneer ik vol vuur over personal branding spreek.

En weet je wat het leukste is aan je intrinsieke why kennen? De gemoedsrust. In tijden van stress, onzekerheid of bezorgdheden weet ik steeds dat ik nog op het juiste spoor zit en dat dit als het ware mijn roeping is. Alles komt altijd goed als je 200% achter jezelf staat en in jezelf gelooft.

107 keer bekeken