Je persoonlijk merk heb je zelf in de hand

Als ondernemer ben je actief in een bepaalde sector, ben je ergens in gespecialiseerd en sta je ergens voor. Maar als je dat aan niemand vertelt, kan je niet verwachten dat potentiële klanten jou vinden. Verkondigen wie je bent en wat je doet is één ding, maar wát je vertelt moet dan ook nog eens consistent zijn. Het plaatje moet altijd en overal kloppen. Daar strategisch over nadenken, heet personal branding.




Wat is personal branding?


Personal branding betekent: je eigen merk op een strategische manier creëren en delen met de wereld. Je personal brand is hoe je jezelf ziet, wat jou onderscheidt van anderen, hoe anderen je zien en vooral wat ze van je onthouden. Zoals Jeff Bezos van Amazon het zo mooi verwoordt: “Your personal brand is what people say about you when you’re not in the room.” Je hebt zelf in de hand waarmee mensen jou al dan niet associëren.


Zeker voor ondernemers die met veel verschillende zaken tegelijk bezig zijn, is personal branding erg belangrijk. Je wilt immers dat het duidelijk is wat je wel en niet doet en dat enkel je ideale klanten de weg naar jou vinden. Een personal brand creëren, betekent ook helderheid en vertrouwen scheppen.


Hoe bepaal je jouw personal brand?


Je persoonlijk merk wordt bepaald door vier factoren:

  1. Je woorden

  2. Je lichaamstaal

  3. Je gedrag

  4. Je voorkomen


Vier elementen met een communicatieve waarde die elkaar versterken. Het zijn ook de zaken die mensen om je heen opmerken en waarop ze hun beeld over jou baseren. Je kunt er dus beter bewust mee bezig zijn als je persoonlijk merk veel betekent voor jouw business.

Je kunt jezelf een aantal vragen stellen om te bepalen waar jij als mens en ondernemer voor wil staan. Sta alvast even stil bij de volgende vragen:


  • Hoe wil je onthouden worden? Waarmee wil je dat mensen jou associëren?

  • Wat is jouw unieke talent dat je onderscheidt van anderen? Dat kan een beroepsgerelateerde vaardigheid zijn, maar zeker ook een persoonlijke eigenschap.

  • Waar wil je over vijf jaar staan en hoe wil je dat mensen jou binnen vijf jaar omschrijven?

  • Wanneer vind jij dat je succes vol bent?

  • Wie is je ideale klant en welke klanten wil je liever niet meer?


Dankzij het antwoord op deze vragen, kan je jouw richting bepalen en hier al je communicatie op afstemmen, zowel online als offline. Denk goed na over wat je zegt en hoe je iets zegt, over hoe je je gedraagt. Ook hoe je je kleedt, kan een grote invloed hebben over hoe andere mensen je zien.


Bekijk hier wat ik voor jou en je personal brand kan betekenen.

33 keer bekeken