Netwerken is ook personal branding

Mensen doen graag zaken met mensen. Het is dan ook belangrijk om jezelf te laten zien, zowel online als offline. Online zijn er tal van manieren om je persoonlijk merk naar buiten te brengen en jezelf te profileren als expert. De beste manieren om dat te doen zijn, volgens mij, LinkedIn en bloggen. Maar ook offline kan je jouw personal brand op de markt zetten door te netwerken. Hoe zorg je ervoor dat je een consequente boodschap brengt die past bij jouw personal brand?





Definieer je personal brand


De eerste stap is uiteraard je persoonlijk merk bepalen door hier bewust over na te denken. Ik werkte hiervoor een traject uit van drie persoonlijke sessies waarbij ik je aan de hand van vragen help om jouw personal brand te definiëren. De belangrijkste vragen zijn:

  • Waar wil je over vijf jaar staan?

  • Welke opdrachten en mensen wil je aantrekken? Waarom? Zijn dit de opdrachten die je op dit moment ook krijgt? Zo niet, waar loopt jouw communicatie dan fout?

  • Waarmee wil je als persoon geassocieerd worden?


Dergelijke vragen zullen helpen om te bepalen hoe jij gezien wil worden en welk merk je voor jezelf wil ontwikkelen.


Bereid een bedrijfspitch én een persoonlijke pitch voor


Zodra je weet waar jij met je personal brand naartoe wil, is het belangrijk om ook voor dat merk een pitch klaar te hebben. Ben je een eenmanszaak en is je persoonlijk merk helemaal daarvoor ontwikkeld, dan zullen je bedrijfspitch en persoonlijke pitch quasi hetzelfde zijn. Maar heb je meerdere activiteiten of werk je zoals mij in loondienst en wil je aan personal branding doen voor je zelfstandige activiteit in bijberoep, dan is het interessant om verschillende pitches klaar te hebben. Zo heb ik er één voor Accolade, voor Overondernemers.be én voor mezelf als personal branding partner. Afhankelijk van de situatie gebruik ik een andere pitch.


Wees je bewust van wat je draagt en hoe je overkomt


Ik werkte voor mezelf enkele 'gouden regels' uit wanneer ik ga netwerken, regels waarbij ik me erg goed voel en waardoor mensen me ook gemakkelijker zullen onthouden. Zo zorg ik altijd voor iets opvallends in mijn outfit: roze lippenstift of bijvoorbeeld een rood handtasje.


Als je je personal brand uitwerkt, bepaal je voor jezelf ook enkele waarden die je wil uitdragen. Voor mij is dat toegankelijkheid, authenticiteit en verbinding. Ook die zaken moeten mensen vóélen als ze met jou in contact komen, zowel online als offline.


Daarom:

  • probeer ik het gsm-gebruik tot een minimum te beperken, zodat ik me ten volle kan openstellen voor anderen;

  • ben ik altijd zo oprecht mogelijk en lach ik veel (wat ik van nature gelukkig al doe);

  • geef ik mensen een stevige handdruk, terwijl ik die persoon ook in de ogen kijk. Zo toon je dat je oprecht in hem of haar geïnteresseerd bent.


Veel succes en deel gerust jouw tips!

18 keer bekeken