Wat is personal branding?

Personal branding betekent dat je je eigen merk creëert. Jij als persoon creëert een bepaalde merkwaarde en een zeker merkimago. Dat kan pas werken als je er ook een strategie aan koppelt, net zoals je dat doet voor het merk van je bedrijf.




Voor wie is personal branding belangrijk?


De meest voor de hand liggende categorie die baat heeft bij personal branding zijn dienstverleners, voor wie vertrouwen en een persoonlijke relatie erg belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan consultants, boekhouders, copywriters, maar ook dokters en kinesisten. Ook interne marketeers en accountmanagers met een bepaalde visie en expertise die bewust aan personal branding doen, kunnen een grote toegevoegde waarde creëren voor het bedrijf waarvoor ze werken. Als deze personen van werkgever veranderen, heeft dit vaak een grote impact op het bedrijf, maar dat is een ander verhaal. Personal branding kan dus ook zeker werken voor werknemers die een bepaalde expertise hebben of die als ambassadeur voor hun werkgever willen optreden. Ook voor werkzoekenden is het belangrijk om zichzelf als persoon op de markt te gaan onderscheiden en bezig te zijn met hun persoonlijk merk.


“Ik heb een eenmanszaak en doe al marketing voor mijn bedrijf, dan is personal branding toch niet meer nodig? Ik ben immers mijn bedrijf.” Die vraag kreeg ik al vaker voorgeschoteld en mijn antwoord is altijd hetzelfde: personal branding is ruimer dan de marketing of branding van je bedrijf. Een ondernemer die drie bedrijven of uiteenlopende activiteiten heeft, kan maar één personal brand hebben. Het is de gemeenschappelijke factor in al die verschillende activiteiten die de basis vormt van je personal brand. Voor ondernemers met een eenmanszaak met één activiteit, zoals een schilder, is personal branding bovendien vaak véél belangrijker voor hun succes dan de marketing of branding van hun bedrijf.


Neem nu het voorbeeld van een schilder. In één stad kunnen er al snel vijf of meer schilders zijn van ongeveer dezelfde grootorde. Waarom kiest een klant dan voor die ene schilder en niet voor de andere? Soms voor de prijs, maar vaker nog voor de expertise en de persoonlijkheid. En op die twee zaken kan je inspelen dankzij personal branding. Je kunt je expertise laten zien met filmpjes en foto’s, door te reageren op vakgerelateerd nieuws of door naar beurzen te gaan en te netwerken.


Hoe begin je met personal branding?


Een personal brand creëer je niet op een uurtje tijd. Het is een strategische oefening waar je veel tijd en moeite in moet steken. Het is belangrijk dat je eerst stilstaat bij de huidige situatie. Die fase noem ik ‘reflectie’. Je staat stil bij welke opdrachten en klanten je vandaag aantrekt en waarom dat zo is. Vervolgens sta je stil bij je ambities. Waar wil je over vijf jaar staan? Waarmee wil je geassocieerd worden? Als er één iets is dat mensen over jou moeten onthouden, wat is dat dan? En wanneer vind jij dat je succesvol bent?


Dergelijke vragen zullen je helpen om een strategie te ontwikkelen, zodat je die ambities kunt bereiken. Hoe moet je naar buiten komen als persoon om je professionele doelen te bereiken? Zodra je dat weet, ga je voor jezelf na op welke kanalen je je klanten het beste kunt bereiken. Dat kan zowel online als offline zijn. Op die kanalen ga je dan content delen en interactie creëren, zodat mensen zien waar jij mee bezig bent en welke expertise jij kunt aanbieden. Doe je dit consequent, dan gaan ze die kennis en knowhow met jou associëren en word je op termijn enkel gevraagd voor de opdrachten die je leuk vindt en waar je goed in bent.


Wees consequent en geef het tijd


Je kunt niet verwachten dat iedereen na één berichtje of één ontmoeting weet waar jij mee bezig bent, laat staan dat ze je persoonlijke waarden kennen. Wees dus consequent in alles wat je zegt of doet en denk ook bewust na over je voorkomen. Klopt het hele plaatje? Dat maakt al veel verschil voor de indruk die jouw boodschap nalaat. Wees ook niet bang om in herhaling te vallen, want herhaling werkt.


Wil je graag weten wat personal branding voor jou kan betekenen? Ik brainstorm graag een halfuurtje telefonisch of via Skype met jou. Je kan hier een call met mij inplannen.


Ik help ondernemers hun personal brand definiëren en op de markt zetten, door strategisch met hen te brainstormen, kapstokken aan te bieden en hen te ondersteunen in hun communicatie.

18 keer bekeken