Heb je personal branding nodig, of gewoon persoonlijkere marketing?
Steeds meer ondernemers zetten bewust in op personal branding, waardoor ik merk dat het voor sommigen misschien een drempel is om nog meer op die kar te springen. Het is echter nooit te laat óf te vroeg om eraan te beginnen! Ik hoop dus dat personal branding op jouw prioriteitenlijstje staat of blijft staan in 2025. In elk geval, als je het om de juiste reden wil doen. Want even goed heb je eerder nood aan of goesting in persoonlijkere marketing, wat natuurlijk ook oké is. Om te ontdekken of personal branding echt is wat jij nodig hebt, neem ik je even mee in een aantal vragen en denkwijzen.
Ben jij ervan overtuigd dat ‘menselijk’ gewoonweg beter verkoopt en is dat genoeg voor jou?
Stel, je hebt één of enkele duidelijk afgebakende diensten of producten binnen een bepaalde sector. Die breng je reeds onder onder een commerciële merknaam, maar je voelt dat de marketing wat te oppervlakkig en commercieel is. Je springt er misschien niet echt uit in de markt. Je hoorde ergens waaien dat mensen kopen van mensen en ziet steeds meer ondernemers die nu veel meer vanuit hun persoonlijke naam en met hun eigen gezicht hun producten of diensten promoten. In het beste geval delen ze ook nog wat kennis om hun expertise aan te tonen, om zo de potentiële klant nog meer te overtuigen om te kopen. Uiteraard met de nodige marketingtoeters en -bellen, zoals ads, funnels en leadgenerators.
Als dit is wat je denkt dat je nodig hebt, dan heb je geen personal branding nodig, maar persoonlijkere marketing. Je behoudt dan de communicatie die vanuit het merk gebeurt, maar zal er daarnaast ook vaker je eigen naam of gezicht aan verbinden. Dit is een beetje wat we bij Donald Muylle van Dovy Keukens zien. Zijn gezicht en naam associëren we ondertussen automatisch met het merk, maar eigenlijk weten we in geen 100 jaar wie Donald als mens is.
Die ‘persoonlijkere’ marketing is wat vaak wordt gezien als personal branding, maar voor mij is dit maar een opstapje ernaartoe. Want het is dan wel menselijk, het is niet persoonlijk en het covert niet al jouw facetten als ondernemer, professional en mens. Een persoonlijk merk doet dat wel.
Eerst vertrouwen opbouwen, en dan zien we wel
Échte personal branding gaat nog een stap verder. Het is een continue oefening van je eigen verhaal ontdekken, helder krijgen, je business aligneren met je identiteit, zichtbaar zijn en relaties opbouwen. Eerst de fundering leggen, namelijk het verhaal, en dan vertrouwen opbouwen door al je facetten te laten zien. Door jezelf als mens te laten zien. Wie consistent aan zijn personal brand werkt, krijgt regelmatig te horen: “we hebben elkaar nog quasi nooit gezien, maar ik heb echt het gevoel dat ik je ken”. (check!)
Terwijl persoonlijkere marketing relatief snel meetbare resultaten kan opbouwen, duurt dat bij personal branding vaak wat langer. Net omdat het geen pure marketing is. Er is niet één bewezen methode die je kan toepassen, want je gaat op zoek naar een manier van online en offline zichtbaar zijn die bij jou past. Voor de ene is dat dagelijks posten op LinkedIn, de andere zet liever meer in op 1-op-1 contact. Maar wat alle ondernemers die bewust aan hun personal brand werken gemeenschappelijk hebben, is dat ze met plezier hun journey delen en verbinden in de kwetsbaarheid. Parallel laten ze natuurlijk ook hun expertise en ervaring zien, zodat ze echt dié mensen aantrekken met wie ze zelf heel graag willen samenwerken. Je wordt gewoon je eigen filter en haalt voldoening uit het connecteren met anderen. Dat is personal branding, in een notendop in elk geval. Veel meer dus dan je gezicht en naam aan je product of dienst koppelen. Ondernemers met een authentiek personal brand zijn vooral gevers en geloven in zaaien.
Wees vooral eerlijk met jezelf
Voel je het verschil? Personal branding heeft veel meer diepgang dan wat je misschien denkt. Het is een journey die iedereen vanaf nul aanvangt, maar waar je steeds een laagje dieper kan gaan. De vraag is waartoe jij je wil engageren en waar je nood aan hebt. Wil je ‘gewoon’ business doen en een marketing- en salesmachine bouwen die voor jou werkt? Of wil je echt vanuit je identiteit ondernemen en zichtbaar zjn, en ben je bereid je verhaal bij te sturen wanneer je voelt dat er iets niet meer klopt? Wil je top of mind zijn enkel en alleen omwille van het probleem dat je oplost, of wil je daarnaast ook top of mind zijn bij gelijkgestemden omwille van wie je bent?
Beide opties zijn goed, en de meesten starten vanuit de eerste insteek: persoonlijkere marketing. Heel vaak komt dan pas later het besef dat het verhaal niet 100% klopt en dat het nóg persoonlijker en menselijk mag. Dan komt personal branding in de picture. Als je je daarin begint te verdiepen, zal je al snel voelen dat je keuzes doordachter zijn, dat je relaties duurzamer worden en dat je zelf meer voldoening haalt uit je professionele leven. Je bent je dan immers veel bewuster van je eigen identiteit en waar je je verder in wil ontwikkelen. Het gevolg is ook steeds een stabieler netwerk waarin mensen vertrouwen krijgen in jou, wat een carrièreswitch, nieuw product of dienst, of nieuwe business zeker geen windeieren zal leggen. Je hebt je netwerk immers meteen mee.
Ben jij klaar voor personal branding?
Voel je dat je eerder wil inzetten op personal branding, meer dan op persoonlijkere marketing? Of is je marketing al redelijk persoonlijk, en ben je klaar voor de volgende stap? Ik heb nog enkele personal branding toolboxen liggen voor wie op eigen tempo aan de slag wil. Met het fysieke werkboek en bijhorende digitale materiaal, dat maandelijks trouwens wordt aangevuld, ga je stap per stap op zoek naar je eigen personal brand. Als je dat wil, kan je ook maandelijks aansluiten op een online Q&A call met andere ondernemers die ook deze journey zijn aangegaan. Zo houden we elkaar accountable en kan je al je vragen stellen.
Ik werk met jou graag aan een duurzaam personal brand en een verhaal dat je zowel online als offline helemaal kan belichamen.